David Papánek

Občasný krotitel i služebník světla

aneb svět v mé fotografické tvorbě

"Každý můj student ví, že dokonalá reprodukce předlohy ještě není zárukou dobré fotky. Realistická předloha vyžaduje interpretaci, ztotožnění se, protože fotografie není jen schopnost ovládnutí techniky. Fotografie je především stav vědomí." Josef Ptáček

"Jeden snímek fotografa nedělá!" Joe Klamar

"Fotografování je metoda optického upravování." John Szarkowski

"Fotografie vytváří něco, co je odlišné od reality, něco mezi skutečností a tím, jak ji fotograf vnímá." Frederico Ciamei

"Buďte autory vlastního díla, ne pouhými ilustrátory cizích myšlenek." Simon Roberts

"Najděte si rádce, jejichž názorů si vážíte. Předkládejte jim své dílo k pravidelnému posouzení a kritice." Simon Roberts

Schůzka ostrovského fotoklubu - 03/2010

Na třetí schůzce v pořadí v tomto roce, uskutečněné 4. 3., se nás sešlo osm. Ing. Vladimír Toman přinesl ukázat knihu fotografa Jana Reicha, který bohužel zemřel loni v listopadu. Jan Reich fotil analogově na velký formát a kvalita snímků mě fakt ohromila. Kresba detailů, podání tónů, kontrastu - to vše bylo úchvatné. Kam se hrabe digitální technologie! A možná se k takové kvalitě ani nikdy nedohrabe. Ale samozřejmě, že nejen technické podání fotek bylo na vysoké úrovni. Šlo opravdu o velmi příjemné, i když letmé, pokoukání.

Po delší době na schůzku fotoklubu dorazil Marcel Šolc, který se vrátil k focení na film středoformátovým přístrojem a přinesl na ukázku první číslo časopisu Temnokomornický občasník. Tento občasník je úzce spjat se skupinou lidí, sdružujících se na webu www.temnakomora.cz, přičemž jeho cílem je informovat i širší fotografickou veřejnost o akcích „Temnékomory.cz", prezentovat portfolia kvalitních autorů tvořících své fotografie v temné komoře, publikovat odborné články týkající se klasických fotografických postupů a články pojednávající o fotografii a fotografické tvorbě obecně. Musím přiznat, že focení na film mě zajímá a láká čím dál víc. Už jen stačí koupit patřičný kinofilmový přístroj, zařídit temnou komoru a naučit se vyvolávat fotografie. Hm, tak asi přeci jen zůstanu u pohodlné, i když méně kvalitní, digitální technologie.;o)

 

Při debatě nad fotografiemi pořízenými digitálně jsme si povídali o důležitosti pořízení kvalitního monitoru a kalibraci monitoru, aby při editaci fotografií bylo na monitoru pokud možno vidět totéž, co se následně ukáže i na vytištěné fotografii. Zkuste si schválně přiložit vytištěnou fotografii vedle svého nezkalibrovaného monitoru, na němž budete mít otevřenu tutéž fotografii a v tom lepším případě budete hledat jen pět rozdílů. Obrazně řečeno. V tom horším případě jich budou desítky. Nejhůře asi dopadne podání barev, jejich sytost a kontrast snímku. Za nejméně vhodné pro editaci fotografií z hlediska zachování či vylepšení podání obrazu pro následný tisk považuji monitory přenosných počítačů (notebooků).

 

V samém závěru byla vybrána jako fotografie měsíce fotografie krajiny Milana Martinka.
18.01.2011 09:59:31
d.fens
Veškerý obrazový materiál na těchto stránkách nebo na stránkách, na něž je odkazováno, je chráněn autorským zákonem. Jakékoliv užití je možné pouze s písemným souhlasem autora. V případě zájmu o odkoupení práv na jakékoliv užití mých fotografií mne, prosím, kontaktujte na: pepa.svejk@seznam.cz. Upozornění: Veškeré mé fotografie jsou podepsány a označeny softwarem SignMyImage!
Name
Email
Comment
Or visit this link or this one