David Papánek

Občasný krotitel i služebník světla

aneb svět v mé fotografické tvorbě

"Každý můj student ví, že dokonalá reprodukce předlohy ještě není zárukou dobré fotky. Realistická předloha vyžaduje interpretaci, ztotožnění se, protože fotografie není jen schopnost ovládnutí techniky. Fotografie je především stav vědomí." Josef Ptáček

"Jeden snímek fotografa nedělá!" Joe Klamar

"Fotografování je metoda optického upravování." John Szarkowski

"Fotografie vytváří něco, co je odlišné od reality, něco mezi skutečností a tím, jak ji fotograf vnímá." Frederico Ciamei

"Buďte autory vlastního díla, ne pouhými ilustrátory cizích myšlenek." Simon Roberts

"Najděte si rádce, jejichž názorů si vážíte. Předkládejte jim své dílo k pravidelnému posouzení a kritice." Simon Roberts

Schůzka ostrovského fotoklubu - 09/2010

Na začátku zářijové schůzky uskutečněné po dvouměsíční pauze, nás bylo devět. Marek Poledníček, který se ukázal asi po půl roce, zhruba po 45 minutách schůzku opustil, takže nás na zbytek sezení zbylo osm. A ačkoliv den před schůzkou začal nový školní rok, na naší schůzku 2. 9. 2010 nedorazil žádný prvňáček aneb nová neokoukaná tvář nadšeného fotografa či fotografky s chutí pravidelné účasti. Ani si nepamatuji, kdy se tak naposledy stalo, ale od začátku roku 2010 určitě ne.

Vladimír Toman přinesl na ukázku knihu Jana Reicha „Bohemia" a Jaromíra Funkeho „Louny" a otevřel diskuzi…

…ke smyslu zařazení některých fotografií do knihy, budících dojem banality nebo nepatřičnosti či ukazujících chyby, jichž by se měl vyvarovat i fotograf začátečník. Cílem nebylo dokázat si, že fotografii rozumíme lépe než velikáni české fotografie, ale uvědomění si mnoha jiných faktorů. Např. že každý z nás nahlíží na fotografii jinak. Co se líbí jednomu, nemusí se líbit druhému. Třeba mně Funkeho focení architektury do kácejících se diagonál je blízké natolik, že ho běžně sám používám. Jiného to však irituje. Vydání vlastní fotografické knihy pravděpodobně nikoho z nás v budoucnosti nečeká, ale s výběrem na výstavy se pere čas od času každý z nás. A tak jako se autoři knih museli poprat s výběrem fotografií do nich, byť sami nebo s pomocí dalších osob, je důležité sebekriticky přistoupit k výběru snímků na výstavy a vybrat skutečně snímky, a někdy to nejsou ty technicky nejdokonalejší, které divákovi nastíní smysl, proč kolekce snímků vlastně vznikla a co jimi autor chtěl říci, jaký příběh chtěl případně vyprávět. Také si myslím, že je-li obsah fotografie silný, jsou drobné technické prohřešky a nedokonalosti odpustitelné. Zvláště to podle mého platí u reportážní (neinscenované) fotografie.

Marcel Šolc nám přinesl ukázat a zapůjčit další číslo Temnokomornického občasníku. Bylo to již jeho třetí číslo. První číslo se ztratilo, druhé jsem vůbec neviděl a třetí se ke mně ani nedostalo.

Po nezvykle dlouhé úvodní diskuzi nastal čas probrat naše snímky. Po dvouměsíční pauze se dala očekávat exploze snímků, ale kupodivu všichni zúčastnění byli umírnění. Až na mě. Jako vždycky. Přinesl jsem dvacet fotografií, ale kompenzoval jsem to jejich velikostí, která nepřesahovala rozměry 15x21 cm.:o) Navíc při počtu osmi lidí prohlídka fotek rychle odsýpá, i když se ke každému snímku prohodí pár slovíček. Do užšího výběru na fotografii měsíce byly navrženy tři snímky. Moje zátiší „Budovatelská", zátiší Milana Martinka a portrét kluka Aleny Štočkové, pro kterou jsem hlasoval, a která se fotografií na měsíc září také stala.

18.01.2011 09:49:00
d.fens
Veškerý obrazový materiál na těchto stránkách nebo na stránkách, na něž je odkazováno, je chráněn autorským zákonem. Jakékoliv užití je možné pouze s písemným souhlasem autora. V případě zájmu o odkoupení práv na jakékoliv užití mých fotografií mne, prosím, kontaktujte na: pepa.svejk@seznam.cz. Upozornění: Veškeré mé fotografie jsou podepsány a označeny softwarem SignMyImage!
Name
Email
Comment
Or visit this link or this one